lördag 28 november 2015

Farmor och Farfar


Per-Oskar Boström & Elsa Eliasson

Det här är min farfar och farmor. Ett mycket vackert par.

Farfar Per-Oskar föddes den 26 februari 1914 i Huskvarna stad, Hakarps församling, Jönköpings län.

Familjen bodde i Huskvarna tills farfar var strax under året, då flyttade de till Mölltorp församling i Västra Götaland, de kom dit i december 1914 och i augusti 1915 var det dags för flytt igen, nu tillbaka till Huskvarna och bodde där till 1920 när de flyttade till Filipstad.
Där bodde de i 8 år fram till 1928 då de flyttade till Botkyrka församling i Stockholms län.
De bodde i Gröndal No 2.
 
Har inte kunnat följa farfar längre än dit eftersom 70-årsgränsen inträder.
 
Nedan följer det jag fick i mail från Krigsarkivet gällande min farfar.

"Han skrevs in i Stockholms inskrivningsområde, Stockholms lantrullföringsområde, ro 46, 1934. Han skulle tillhöra ersättningsreserven i depåtjänst inom infanteriet. Han blev med andra ord inte frikallad i samband med mönstringen men tycks inte ha ansetts lämplig som vanlig soldat i fälttjänst. Jag kunde sedan följa honom i alfabetiska längder i inskrivningsområdenas arkiv. 20/11 1937 fördes han över till ro 45 Ö (Stockholms stadsrullföringsområde östra delen). Det troliga är att han helt enkelt flyttade till östra delen av Stockholm. 16/12 1939 flyttades han till ro 45 V (Stockholms stadsrullföringsområde , västra delen). Därifrån flyttades han, okänt när, till A 11. A 11 (från 1942 Lv 3) var Stockholms luftvärnsregemente, Det bildades 1/10 1941."
 
Anledningen till att farfar inte ansågs lämplig som vanlig soldat i fälttjänst berodde på att han var plattfot.
Den 9 oktober 1937 gifte sig min farfar med min farmor Elsa Eliasson.
Farfar var målare från Gudhem i Solna församling, Stockholms län och farmor var städerska och hon bodde på Dalagatan 31 i Matteus församling, Stockholms län.

Enligt lysningsboken så lystes det följande söndagar för dem, 29 augusti, 5 september och 12 september 1937. De vigdes borgerligt av assessor Halvar Lech.





Min farmor Elsa föds den 26 februari 1916 i Solna församling, Stockholms län. 




När farmor föds så bor familjen i Nedre Annelund, Solna fs, Stockholms län. Hon har en äldre syster som heter Astrid och så har hennes mor Sigrid en o.ä son som heter Karl Arvid, född 1910.
Någon gång under 1916 flyttar familjen till Nedre Frösunda och nu bor även Elsas farmor tillsammans med dom fram till dess att hon avlider 5 maj 1922.

År 1926 flyttar familjen igen men jag kan inte se vart för den församlingsboken finns inte scannad.

Den 8 september 1939 föds min pappa Göte i Gustav Vasa församling, Stockholms län. 
Den 10 april 1951 föds hans lillebror Åke i St Görans församling, Stockholms län. Åke avlider tyvärr den 12 juni 2013.





 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar